U bent hier

Volgen en gevolgd worden

Volgen en gevolgd worden

Het komt er natuurlijk op aan mensen te hebben die jouw sociale media volgen. Daarom is het belangrijk om in je gebouw en in je digitale en papieren communicatiemiddelen mensen op te roepen om je te volgen.

Een voorbeeld

The Smithsonian Institution gaat er prat op 'het grootste museum ter wereld' te zijn. In feite gaat het om een complex van negentien musea, galerijen en een zoo in Washington D.C. en New York.

N.a.v. de feestdag Flag Day creëerde The Smithsonian Institution een groeps-Pinterest-bord 'Flags at the Smithsonian' met 91 voorbeelden van vlaggen uit de collectie. Dit bord heeft meer volgers dan de borden waar het museum alleen aan werkt: elk deelnemend museum komt onder de aandacht van de volgers van de andere.

N.a.v. zijn tentoonstelling 'Searching for the Seventies' creëerde The National Archives (USA) een groeps-Pinterest-bord, 'That Seventies Board', om ook de collectiestukken van de andere musea onder de aandacht te brengen. Bezoekers van een tentoonstelling in de echte wereld werden zo doorgesluisd naar de online wereld. 


Werf, volg en engageer

Bij de start kun je eenmalig je volledige adresboek aanschrijven met de vraag om je te volgen. Daarnaast kun je een aantal acties ondernemen om nieuwe volgers te werven.

Volg zelf ook jouw stakeholders, collega's, publiek … Wie weet kun je inpikken op hun communicatie.

Het aantal volgers is niet het enige wat telt. Zeker niet als je een beperkte groep mensen méér aan je wil binden en er grotere ambassadeurs voor je organisatie van wil maken.

Naast het verzamelen van een aantal volgers is het zaak op te blijven vallen tussen andere gevolgde organisaties. Bovendien is het nog beter dat je volgers aan de slag gaan met jouw post door te reageren, te liken/favoriten of te delen. Zo raakt je post ook verspreid onder de volgers van jouw volgers. Ook om technische redenen is dat nodig: Facebook bv. laat vooral de posts zien die goed scoren.

Goed nadenken over wat je wil posten en hoe je het verpakt is dus de volgende stap.

Laatst gewijzigd op 20/03/2019