U bent hier

Toepassingen van 3D in de erfgoedsector

Toepassingen van 3D in de erfgoedsector

Net als bij veel andere technologieën is 3D-software zelden speciaal ontworpen voor erfgoedzorg. Omdat de afzetmarkt in onze sector eerder beperkt is, maken we vooral gebruik van programma’s die speciaal voor andere domeinen ontwikkeld worden. De mogelijkheden van elke software zijn dan ook in de eerste plaats afgestemd op de noden van de sector waarvoor die oorspronkelijk bestemd was. Zo zijn er programma’s die eerder geschikt zijn voor architecturale ontwerpen, andere richten zich vooral op objecten of op de visuele effecten die vereist worden in de wereld van gaming of de animatiefilm.

Nu de technologie ook binnen het erfgoedveld niet meer in zijn kinderschoenen staat, zijn er talloze boeiende projecten waarnaar we kunnen verwijzen. Zo is er het in 2017 afgeronde Vlaamse project ‘Duiken in de Machine’. Dit gesubsidieerde project had als doel de mogelijkheden van 3D voor de erfgoedsector te tonen aan de hand van case studies. De focus lag op de bewaring en ontsluiting van industrieel erfgoed. De daarbij uitgediepte cases tonen de mogelijkheden en beperkingen van 3D-technologie en bieden zo een handleiding voor erfgoedspelers die zelf met 3D aan de slag willen gaan. Er zijn immers veel verschillende soorten van 3D-technieken en technologieën en de mogelijkheden zijn enorm.

We bundelen hier de toepassingen van 3D-software volgens specifieke functie m.b.t. erfgoeddepots:

  • Inplanting, infrastructuur en inrichting van depots;
  • verpakking van collecties;
  • collectiemanagement;
  • ontsluiting.

 

Laatst gewijzigd op 20/05/2019