U bent hier

Hoe met sociale media beginnen?

Hoe met sociale media beginnen?

Voor welk sociaal medium kies je? Welke boodschappen wil je de wereld insturen? Hoe vaak? Wanneer? Welke toon sla je aan? Het antwoord op deze vragen vloeit logisch voort uit je doelstelling. 

 

Voorbeelden

Zowel Depotwijzer.be (@DepotwijzerBe) als de depotconsulent van de Provincie Oost-Vlaanderen (@LienLombaert) hebben een eigen Twitteraccount om regelmatig interessant depotnieuws te (re)tweeten. Zo profileren ze zich als expert, verspreiden interessante tips én blijven in de hoofden van hun doelgroep aanwezig.

Die doelgroep bestaat uit grote en kleine spelers. Vaak zitten de grote musea zelf op Twitter. De erfgoedcellen en de intergemeentelijke onroerenderfgoeddiensten, maar ook kleinere erfgoedinstellingen gaan de uitdaging aan. Tweets gebeuren tijdens de week best overdag, omdat de doelgroep dan aan het werk is. Het gebeurt, maar niet zo vaak, dat er vragen gesteld worden via Twitter.

Op Facebook vind je onder andere Depotwijzer.be en het Provinciaal Erfgoedcentrum als inspiratiebronnen voor het delen van informatie over behoud en beheer, maar ook heel wat andere erfgoedorganisaties. Zo zet het Emile Vandorenmuseum uit Genk bijvoorbeeld regelmatig collectiestukken en hun verhaal in de kijker. Als dat niet leuk is!

Een succesvol voorbeeld van de keuze voor en het gebruik van het sociaal medium Pinterest is het bord 'Handi-hour crafts' van het American Art Museum. Het heeft relatief veel volgers en toont de resultaten van de creatieve workshops die het museum organiseert voor volwassenen. Dat dit initiatief succesvol is, is niet verwonderlijk: Pinterest is een sociaal medium waar de volgers vooral op zoek zijn naar inspiratie op het vlak van mode, interieur, grafisch ontwerp en dergelijke meer.

Een leuk Instagramvoorbeeld vinden we opnieuw bij het Smithsonian American Art Museum. Om de aandacht en appreciatie voor kunstwerken in de openbare ruimte te verhogen, lanceerde het museum in 2014 een '30-Day Outdoor Sculpture Instagram Challenge': elke dag was er een nieuw thema waarover mensen foto's postten op Instagram. Op de International Kissing Day waren dat foto's van mensen die beeldhouwwerken kusten.

Ongetwijfeld zijn er nog heel wat voorbeelden van erfgoedinstellingen te vinden. Ga zelf eens op zoek en laat je inspireren!

Laatst gewijzigd op 20/03/2019