U bent hier

Het sociale depot

Het sociale depot

Wanneer je de collectie en het werk achter de schermen wil laten zien, kom je vandaag al snel uit bij sociale media als Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram enz. Die zijn erg nuttig om het publiek de collectie en het werk achter de schermen te tonen zonder dat men in de weg loopt of schade berokkent.

Een nieuw of jonger publiek aanspreken?
Herhaalbezoek stimuleren?
Meer verdedigers van je organisatie creëren?
Mensen met interesse in je onderwerp iets bijleren?
Ervoor zorgen dat mensen het eerst aan jouw organisatie denken als ze met een bepaalde vraag zitten?

Het zijn allemaal mogelijke motieven om voor sociale media te gaan. Sociale media zijn gratis, ze geven je een eigentijds imago, je bereikt er een breed publiek mee, je kunt er kort op de bal spelen en er zijn tal van mogelijkheden. Er is wellicht iemand in je organisatie of vereniging die bijvoorbeeld al 'op Facebook zit' en de klus kan klaren.

Een wondermiddel dus? De vele voordelen en mogelijkheden zijn in elk geval niet gelogen. Een aantal erfgoedinstellingen zette al leuke socialemediaprojecten op. Toch is nuancering nodig. Zoals steeds, geldt: als je het wil doen, doe het dan goed en steek er anders geen kostbare tijd in. De keuze om 'sociaal te gaan' heeft een weerslag op je visie, organisatie, medewerkers, communicatie … Sociale media staan niet los van de rest.

Belangrijk om goed voor ogen te houden als je voor sociale media kiest, zijn je motieven en doelstellingen. Die kun je overigens ook combineren en ze zetten de krijtlijnen uit van je aanpak. Wie heb je voor ogen, op welke sociale media zijn zij aanwezig, wat zoeken ze daar en, ook niet onbelangrijk, op welk moment in de week doen ze dat?

Je kunt natuurlijk achteraf altijd evalueren of het al dan niet werkt.

Op de volgende pagina's stellen we belangrijke vragen om bij stil te staan. We geven ook inspirerende praktijkvoorbeelden, al dan niet in verband met depots.

Laatst gewijzigd op 20/03/2019