U bent hier

De aanpak van 3D-projecten

De aanpak van 3D-projecten

Bij aanvang van een 3D-project is het belangrijk om de aanpak (technieken en technologie) te bepalen. Waarom doen we dit? Wat is het doel? Welk resultaat willen we bereiken? Wil je dat een resultaat functioneel is of wens je dat het visueel exact overeenstemt met het origineel?

3D-toepassingen kunnen een diverse output opleveren:

  • een technisch resultaat, bv. een CAD-model dat is opgebouwd uit complexe veelvlakken (polygonen), voor zware productietechnische modellen;
  • een fysiek resultaat, bv. een reproductie (CNC, ambachtelijk, printing) of een schaalmodel;
  • een virtueel resultaat, bv. een virtuele tour.

Het loont vaak de moeite een expert in te schakelen en hem de plannen voor te leggen. Iemand met inzicht in de brede waaier aan mogelijkheden van 3D-technologie kan inschatten wat de aangewezen aanpak is. De gebruikte methode bepaalt immers sterk de output. Zo vermijd je overbodige kosten of overbodig werk. Algemeen geldt voor elk project dat de beschikbare informatie en het gewenste eindresultaat de aangewezen aanpak bepalen.

Het loont de moeite om online te speuren naar een bestaand 3D-model van het object dat je wil visualiseren. Websites als Thingiverse zijn een verzamelplek voor 3D-modellen. Zo kan je onder een Creative Commons-licensie aan de slag met de modellen van andere gebruikers.

De conclusie kan ook zijn dat 3D-technologie niet de aangewezen piste is. Moet een stuk dat niet op microniveau werd vervaardigd op microniveau gereproduceerd worden? Misschien is het resultaat wel bevredigender wanneer dezelfde ambachtelijke technieken worden toegepast om een kopie te maken, eerder dan het tot in de kleinste details na te printen. Het zal meteen ook inzicht bieden in de vervaardiging van het object. Ambachten als houtbewerking, gieten, lassen en smeden worden zo opgewaardeerd.

Naast 3D-printing is er bijvoorbeeld een revival van de 'verloren wasmethode'. Daarbij wordt een mal uit was gemaakt en die wordt gebruikt om een glazen of metalen voorwerp te gieten.

Virtuele tour doorheen Roterij Vlassite D'Hondt | by DIM & Towa FX | Duiken in de Machine 2017

Laatst gewijzigd op 21/09/2017