U bent hier

Aan de slag: wat zetten we erop en hoe?

Aan de slag: wat zetten we erop en hoe?

Hoe breng je telkens opnieuw nieuwe interessante posts voor je volgers? Bij sociale media volstaat het niet om het nieuws dat op je website, in je nieuwsbrief of in je tijdschrift staat, louter te herkauwen. Gebruik een vorm die is aangepast aan het medium. Houd het luchtig en nodig uit tot interactie.

Een voorbeeld: een post op Facebook werkt beter met een foto erbij, of met een humoristische invalshoek. Als je publiek wil ronselen voor een tentoonstelling kun je een evenement aanmaken, zodat je volgers op hun beurt ook mensen kunnen uitnodigen om hen te vergezellen.

Wat kan er nog gepost worden behalve de aankondiging van nieuwe activiteiten? Foto's uit de oude doos bijvoorbeeld, of nieuws van achter de schermen, een collectiestuk in de kijker, een link tussen de erfgoedinstelling en de actualiteit, een inkijk in de werking … Wedstrijden, kortingen en dergelijke scoren doorgaans ook goed.

Grijp terug naar je oorspronkelijke doelstelling en vraag je af wat jouw doelgroep zou kunnen interesseren. Stel je klant centraal: op welke van zijn vragen, bezorgdheden of interesses heb jij het antwoord? Waarmee kun je hem of haar een plezier doen? Is jouw post iets waar je volgers op zitten te wachten en kunnen ze ermee aan de slag, bijvoorbeeld om te delen?

Als culturele en non-profitorganisaties hebben we goud in handen waar menig bedrijf jaloers op zal zijn: van geldbejag kunnen we niet verdacht worden, we hebben een maatschappelijke opdracht, onze klanten zijn inhoudelijk geïnteresseerd in en voelen zich persoonlijk verbonden met ons product/de collectie. Ze steken dit vaak ook niet onder stoelen of banken: het is bon ton om musea te frequenteren, erfgoed te willen bewaren voor de toekomst, enz.

De kans is reëel dat de inhoud voor de posts van verschillende collega's moet komen: wie weet er inhoudelijk veel over de collectie? Wie is op de hoogte van lopende en komende tentoonstellingen in binnen- en buitenland? Wie neemt er leuke foto's van activiteiten? Wie weet er wat in het archief zit, enz.? Het is daarom nodig intern een draagvlak te hebben. Bespreek het plan met je collega's en vraag hun goedkeuring ervoor: zien ook zij de voordelen? Staan ze ervoor open? Zijn ze bereid om mee te werken?

Het is niet de bedoeling dat alleen de organisatie aan het woord is. Mensen reageren: ze 'liken', delen, stellen vragen, geven commentaar enz. Een prachtige kans om nog grotere fans van je organisatie en je erfgoed te creëren. 

Laatst gewijzigd op 20/03/2019