U bent hier

Volgen en gevolgd worden

Volgen en gevolgd worden

Het komt er natuurlijk op aan mensen te hebben die jouw sociale media volgen. Het is dus zaak om in je gebouw en in je andere digitale en papieren communicatiemiddelen mensen op te roepen om je te volgen. Bij de start kan je ook voor één keer je volledige adresboek aanschrijven met deze vraag en je kunt acties ondernemen om nieuwe volgers te werven. Volg zelf ook jouw stakeholders, concullega's, publiek… Wie weet kun je inpikken op hun communicatie.

EEN VOORBEELD

The Smithsonian Institution gaat er prat op 'het grootste museum ter wereld' te zijn. In feite gaat het om een complex van 19 musea, galerijen en een zoo in Washington D.C. en New York.

N.a.v. de feestdag Flag Day creëerden ze een groeps-Pinterest-bord 'Flags at the Smithsonian' met 91 voorbeelden van vlaggen uit hun collectie. Dit bord heeft meer volgers dan de borden waar het museum alleen aan werkt: elk deelnemend museum komt onder de aandacht van de volgers van de anderen.

N.a.v. de tentoonstelling 'Searching for the Seventies' in The National Archives creëerden ze een groeps-Pinterest-bord 'That Seventies Bord' om ook de seventies collectiestukken van de andere musea onder de aandacht te brengen. Bezoekers van een tentoonstelling in de echte wereld werden zo doorgesluisd naar de onlinewereld. 

 

Het aantal volgers is niet het enige wat telt. Zeker niet als je doelstelling is om een beperkte groep mensen méér aan je te binden en er grotere ambassadeurs voor je organisatie van te maken.

Naast het verzamelen van een aantal volgers is het zaak op te blijven vallen tussen alle organisaties die zij volgen. Bovendien is het dan nog beter dat zij met een post van jou die hen opgevallen is, zelf aan de slag gaan: reageren, liken/favoriten, delen… zodat hun volgers dat ook weer zien. Ook om technische redenen is dat nodig: Facebook bv. laat vooral de posts zien die goed scoorden.

Goed nadenken over wat je wil posten en hoe je het verpakt zis dus de volgende stap.

Laatst gewijzigd op 01/09/2015