U bent hier

RE-ORG. Revolutie in het depot

30/03/18

RE-ORG. Revolutie in het depot

In 2015 startte de nationale campagne RE-ORG België. Ondertussen is ook de tweede fase af en hebben 7 partnermusea (een deel van) hun depot gereorganiseerd.


WAT?

RE-ORG is een internationale methodiek ontwikkeld door:

  • het International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property (kortweg ICCROM, een intergouvernementele organisatie die onder de vleugels van UNESCO opereert)
  • het Canadian Conservation Institute.

Het doel van RE-ORG is om een depot te herorganiseren zonder extra middelen en te voldoen aan de professionele basisvereisten:

  • ieder object heeft een geregistreerde plek
  • ieder object is opgeslagen in aangepast meubilair, niets staat op de grond
  • ieder object kan binnen de drie minuten worden teruggevonden en zonder meer dan 2 andere objecten te verplaatsen.

Meestal vertrekt men van een klein deel van de totale depotoppervlakte, om de methodiek aan te leren en om binnen afzienbare tijd een zichtbaar resultaat te halen.

De Belgische campagne wordt geleid door het KIK-IRPA in samenwerking met KMKG, FARO, Fédération Wallonie-Bruxelles en aanvankelijk ook Provincie Antwerpen. Er werden 15 musea uit Brussel, Vlaanderen en Wallonië geselecteerd om deel te nemen aan het traject.

Via bijgevoegde link kan je het artikel in tijdschrift 'faro' lezen, waarin Eve Van Dael meer vertelt over de methodiek, de Belgische campagne en de impact. 


Fase 2 afgerond

Donderdag 22 maart vond een tweede RE-ORG studiedag plaats in Brussel waar de resultaten na fase 2 werden gepresenteerd. 

De 8 'moedermusea', die het RE-ORG traject in 2015-2016 doorliepen, startten met een intensieve workshop in het depot van het KMKG gedurende twee weken. Zij presenteerden hun initiële resultaten op de eerste Re-Org studiedag. Op dit terugkommoment was natuurlijk de centrale vraag aan hen: "Hebben jullie de orde in het depot kunnen bewaren?". Het antwoord bleek gelukkig 'ja'. Meer zelfs: de deelnemers getuigden steevast over meer respect en belangstelling voor de depotwerking, meer overzicht en een aangenamere werkomgeving. Veel musea kregen zelfs de investeringen die ze al jaren wensten, voor anderen volgt dit hopelijk nog.

Zeven partnermusea pasten de methode meer zelfstandig toe in de periode 2016-2018, hierin begeleid door het RE-ORG handboek met werkbladen en door hun moedermuseum. Voor Vlaanderen en Brussel gaat het om het Erasmushuis in Anderlecht, het Bakkerijmuseum in Veurne, het Jenevermuseum van Hasselt, het FOMU en Raversyde. Zij staken de handen uit de mouwen en hebben hard gewerkt de afgelopen maanden. Stof was een veelvoorkomende vijand, maar hij werd verslagen. 

Proficiat aan alle deelnemers!


Tips & trucs

Waarom zou je starten met een reorganisatie in je depot?

  • Het engagement van de directie om deel te nemen aan zo'n traject, het vooropgestelde doel en de timing helpen je om er echt werk van te maken.
  • Je moet niet wachten op extra middelen. 
  • Je ziet merkbare resultaten.
  • Je leert delen van de collectie (beter) kennen.
  • Dankzij de orde zullen collega's ook meer aandacht besteden aan de juiste plaatsing van objecten en aan het depotwerk in het algemeen
  • Er komt ruimte vrij of er kunnen meer objecten samen in één ruimte bewaard worden.
  • Je kunt efficiënter je dagdakelijkse taken in depot aanpakken en zelfs veel sneller en accurater ingrijpen bij incidenten of calamiteiten.
  • Je kan een achterstand in registratie veel gemakkelijker aanpakken. De methode is toepasbaar met of zonder inventaris. 

Een veel gehoorde tip van de deelnemers: foto's, foto's en nog eens foto's. Van voor en na de reorganisatie en liefst van op dezelfde plek! Een kruisje op de grond kan daarbij handig zijn. Zo kan je écht de resultaten zien en tonen aan anderen.

Laat je inspireren door de fiche van het Museum van het OCMW Brussel en door de verschillende sociale kanalen van RE-ORG International, waar de RE-ORG community van over de hele wereld tips en nieuws deelt.