U bent hier

Hoe met sociale media beginnen?

Hoe met sociale media beginnen?

Voor welk sociaal medium kies je? Welke boodschappen wil je de wereld insturen? Hoe vaak? Wanneer? Welke toon sla je aan? Het antwoord op deze vragen vloeit logisch voort uit je doelstelling. 

 

VOORBEELDEN

De provinciebesturen kregen een regierol in het depotbeleid. Er werden daarom provinciale depotconsulenten aangeworven om de lokale erfgoedinstellingen te helpen. Zij doen dat o.a. door vragen te beantwoorden, vorming te organiseren en publicaties uit te brengen, maar ook door te tweeten.

De depotconsulent van de Provincie Oost-Vlaanderen (@LienLombaert), maar ook Depotwijzer.be (@DepotwijzerBe) heeft een eigen Twitter-account om regelmatig interessant depotnieuws te tweeten. Zo profileren ze zich als expert, verspreiden interessante informatie én blijven in de hoofden van hun doelgroep aanwezig.

Die doelgroep bestaat uit grote en kleine spelers. Vaak zitten de grote musea zelf op Twitter, de erfgoedcellen en de intergemeentelijke onroerenderfgoeddiensten, maar ook kleinere erfgoedinstellingen gaan de uitdaging aan. De tweets gebeuren overdag best tijdens de week, omdat de doelgroep dan aan het werk is. Het gebeurt, maar niet zo vaak, dat er vragen gesteld worden via Twitter.

Een succesvol voorbeeld van de keuze voor en het gebruik van het sociaal medium Pinterest is het bord Handi-hour crafts van het American Art Museum. Het heeft relatief veel volgers. Het toont de resultaten van de creatieve workshops die het museum organiseert voor volwassenen. Dat dit initiatief succes vol is, is niet verwonderlijk: Pinterest is een sociaal medium waar de volgers vooral op zoek zijn naar inspiratie op het vlak van mode, interieur, grafisch ontwerp e.d.m.

 

Laatst gewijzigd op 23/10/2017