U bent hier

Aan de slag: wat zetten we erop en hoe?

Aan de slag: wat zetten we erop en hoe?

Hoe brengen we almaar nieuwe interessante posts voor onze volgers? Bij sociale media is de kous niet af als je het nieuws uit de organisatie dat al op de website en in de nieuwsbrief of het tijdschrift staat, er nog eens op zet.

Het kan wel deels de bedoeling zijn nieuws uit de organisatie te brengen, maar dan minstens in een vorm die is aangepast aan het medium. Voor Facebook bijvoorbeeld werkt een post met een foto het beste, en iets humoristisch. Of als je er publiek wil ronselen voor een tentoonstelling, kun je een evenement aanmaken, zodat je volgers zelf ook mensen kunnen uitnodigen om hen te vergezellen.

Wat kan er nog gepost worden behalve de aankondiging van nieuwe activiteiten? Foto's uit de oude doos, nieuws van achter de schermen, collectiestuk in de kijker, een link tussen de erfgoedinstelling en de actualiteit, een inkijk in de werking… Wedstrijden, kortingen en dergelijke werken doorgaans ook goed.

Grijp terug naar je oorspronkelijke doelstelling en vraag je af wat jouw doelgroep zou kunnen interesseren. Stel je klant centraal: op welke van zijn vragen, bezorgdheden, interesses… heb jij het antwoord? Waarmee kan je hem of haar een plezier doen? Is jouw post iets waar je volgers op zaten te wachten en kunnen ze ermee aan de slag, bijvoorbeeld om te delen?

Als culturele en non-profitorganisatie hebben we goud in handen waar menig bedrijf jaloers op zal zijn: van geldbejag kunnen we niet verdacht worden, we hebben een maatschappelijke opdracht, onze klanten zijn inhoudelijk geïnteresseerd in en voelen zich persoonlijk verbonden met ons product/de collectie. Ze steken dit vaak ook niet onder stoelen of banken: het is bon ton om musea te frequenteren, erfgoed te willen bewaren voor de toekomst enz.

De kans is reëel dat de inhoud voor de posts van verschillende collega's moet komen: wie weet er inhoudelijk veel over de collectie? Wie is op de hoogte van lopende en komende tentoonstellingen in binnen- en buitenland? Wie neemt er leuke foto's van activiteiten? Wie weet er wat in het archief zit enz.? Het is daarom nodig intern een draagvlak te hebben.

Het is niet de bedoeling van sociale media dat alleen de organisatie aan het woord is. Mensen reageren: ze 'liken', delen, stellen vragen, geven commentaar enz. Een prachtige kans om nog grotere fans van je organisatie en je erfgoed te creëren. 

Laatst gewijzigd op 05/11/2014